Cum sa creezi o companie din nimic !?


Ii auzim adesea pe cei din jurul nostru.Cei mai multi isi doresc un venit “stabil” – stabilitatea nu exista nicaieri – nici in comunism nu exista stabilitate – era pur si simplu o stabilitate indusa sau bazata pe o politica economica controlata aproape in totalitate de stat.

Din moment ce multi dintre cei cu care discut nu au trait in perioada despre care discuta, acel comunism infect, sau au trait si a trecut viata pe langa ei, nu reprezinta interes sa ascult sau sa fiu influentat de acestia.

Pe de alta parte, un venit bun, reprezinta de cativa ani – granita de 1.000 de euro – aceasta este granita la care toti se opresc si se gandesc ca sunt bogati.Nimeni nu isi pune urmatoarea intrebare : “Eu chiar produc 1.000 de euro pentru compania in care lucrez ?”

De langa aceasta suma, avand in vedere ca nu toti sunt contabili sau economisti, aceasta suma este un cost diminuat.Costul companiei pentru un angajat care castiga 1.000 de euro net in fiecare luna, este de cel putin 3.000 de euro lunar.In aceaste 2.000 de euro peste suma pe care angajatul o obtine net, discutam de cheltuieli bugetare sau contributii, de alti angajati care sunt integrati in companie, de cheltuieli cu biroul, cu deplasarea, telefonul si alte cheltuieli ale acelui angajat.Povestea e lunga si nu acesta este subiectul principal al discutiei.

Nu discutam despre productivitate, eficienta sau performanta decat la nivel declarativ.Am intalnit chiar in companii mari sau foarte mari, manageri sau manageri de costuri care nu stiu cat ii costa un angajat sau cat ii costa in functie de pozitia si scopul in companie.

De exemplu, cat costa pregatirea unui angajat tip entry-level, middle sau de top !? Cat costa sa pregatesti un om si cum il pastrezi.Clauza de confidentialitate sau clauza de “debarcare” din proprie initiativa dintr-o companie contra unei sume nu mai reprezinta nimic.

Oamenii vor sa lucreze intr-o companie cu pasiune, sa isi dedice timpul si efortul pentru atingerea obiectivelor comune pe termen scurt, mediu si lung.

Nu mai traim in secolul al XVI, cand toata munca grea era facuta de sclavi, munca usoara de sclavi eliberati, treburile casnice de servitoare prost platite, iar acele putin joburi bune erau detinute de nobili.

Acum, toti oamenii pot avea studii, pot castiga experienta lucrand absolut oriunde si implicandu-se in toate proiectele in care in urma cu cateva secole nu puteau.Mai simplu de atat nu poate fi.

O companie nu o poti crea chiar din nimic ! O poti crea daca ai incredere in tine, daca iti doresti sa muncesti cu pasiune si sa gasesti o necesitate a unui grup de consumatori pe care o poti satisface, la anumite standarde calitate, cu respectarea unui deadline.Daca gasesti consumatori disponibili sa plateasca un pret raportat la ce le poti oferi, daca cresti reputatia pe termen lung si iti asumi niste angajamente pe care le respecti, esti pe drumul cel bun.

Eu am incredere ca daca vrei, poti !

Dupa ce ai gasit un produs bun ( serviciu ) pe care il poti vinde ( presta ) , esti pe drumul cel bun.Mai ramane sa te gandesti la cateva idei bune, sa studiezi piata, sa scrii un plan de afaceri concret si adecvat.

Apoi trebuie sa construiesti – un dream team – si sa te apuci de treaba ! Nu ma gandesc aici la companii care nu vor sa inoveze sau la companii depasite din faza de proiect.Companiile nu se mai construiesc in functie de un numar de ani, ci in functie de productivitatea pe care o ofera angajatii sai pentru a atinge obiective comune.Cu cat angajatii ofera mai mult, cu cat isi imbunatatesc productivitatea, cu atat vei construi mai repede o companie puternica si stabila !

Trebuie sa perseverezi si este greu sa construiesti o companie din nimic, dar daca stii ce pasi sa urmezi si cum sa conduci echipe de oameni, vei obtine ce vrei sa obtii, chiar iti vei uimi concurenta.

Nu am adus in dicutie banii, pentru ca aici nu discut despre bani.Nu inseamna ca daca o companie are venituri de X suma, are profit Y suma.In general, o companie mare inseamna o structura organizatorica enorma, multe pozitii de conducere, comunicare slaba intre departamente si productivitate redusa sau irosita prin folosirea deficitara.Atunci cand dorim sa avem o companie mai eficienta, taiem anumite costuri, de obicei pentru cei de jos si renegociem cu niste furnizori sau clienti niste contracte.

Voi reveni cu cateva exemple de companii, pe care eu le consider companii puternice.Restul sunt doar companii obisnuite, care vor fi zdrobite in curand de competitori.

Eu voi reusi sa construiesc o companie din nimic anul acesta !

Tu crezi ca vei reusi daca iti vei propune !?

 

Advertisements